top of page

״מרחב למידה חדשני״ זה לא גימיק, כך יראה העתיד

  • תמונת הסופר/ת: Ex. Design
    Ex. Design
  • 30 בדצמ׳ 2019
  • זמן קריאה 3 דקות

עודכן: 10 ביוני 2023

כבר מספר שנים שישראל מתהדרת בתואר ״אומת ההיי - טק״. יחסית למדינה קטנה כל כך הצלחנו לייצר לעצמנו שם כאחד המקומות המובילים בעולם בפיתוח טכנולוגיה ועידוד יזמות.


אולי בגלל זה כל כך מוזר לחשוב שחללי הלימוד הקיימים ברוב בתי הספר הציבוריים בארץ לא השתנו כבר עשרות שנים. אותו הסידור המוכר והמסורתי של אולם הרצאות בו התלמידים צורכים תוכן ״ארוז ומוכן מראש״ כגורמים קולטים ופאסיביים נעדרי יצירתיות. עיצוב כיתה ארכאי, שאינו מאפשר תהליך למידה משמעותי ואינו מתאים למודל צריכת הידע במאה ה 21.



לסביבה הפיזית בה אנו מבלים את זמננו יש השפעה עצומה עלינו, בין אם אנו מודעים לכך או לא.

המושג ״ סביבת למידה״ עתיד להפוך עם הזמן ליותר ויותר משמעותי ובתי הספר של העתיד יתמקדו בלהפוך למרכזי למידה אמיתיים בהם רוכשים התלמידים כלים רלוונטיים לעולם טכנולוגי.


״הרעיון הוא לזהות את עושר הידע, היכולות והפוטנציאל הנגיש לנו בכיתה של תלמידים, הרבה יותר מלקדם למידה קונבנציונלית.״

— Sir Ken Robinson, creativity expert



הצורך


אנחנו רוצים לראות ילד במרדף אחרי ידע ולא ידע במרדף אחרי ילד.

—George Bernard Shaw


למרות הסתגלותם של ילדי דור ה z למודל המיושן של מרחבי הלמידה, זוהי התאמה בלתי טבעית עבורם.

ילדי דור ה z גדלים בעולם גלובלי. כמויות המידע העצומות הנגישות לכל ילד בכל מקום ובכל עת החלישו את האקסיומה שבית הספר הוא מרכז עיקרי לידע. ההתפתחות הטכנולוגית, רשתות חברתיות ומדיה ייצרו שיטות לימוד חדשות בהן התלמיד הוא היזם העומד במרכז תהליך הלמידה והמורה משתתף ותומך בתהליך ואינו מתפקד עוד כמקור הידע עצמו.


כיתת אם, ביה״ס גבעול, חדרה

המסקנה היא שמרחבי הלימוד צריכים להשתנות בהתאם לצרכי הדור והתקופה ולהפוך למרחבי למידה פעילים ודינמיים הרבה יותר. Karl Fisch, educator ניסח זאת בצורה נפלאה:


״תפקידנו כמחנכים הוא להכין את התלמידים לשוק העבודה העתידי: שוק שברובו מורכב מעבודות שאינן קיימות עדיין, תוך שימוש בטכנולוגיה שעדיין לא הומצאה, בכדי למצוא פתרונות לבעיות שאנחנו עדיין לא יודעים עליהן. ״



עם זאת, עיצוב מרחב למידה חדשני איכותי העונה על הדרישות הללו אינה משימה פשוטה.

חלק גדול ממה שמכונים כיום ״מרחבי למידה חדשניים״ מציעים פרשנות פשטנית ואידאליסטית למושג ורובם מתפקדים כמעין תוספת מגניבה למרחב למידה קיים, אך אינם עונים על הצורך האמיתי ביצרת ״מרחב מאפשר״ ; מרחב המעודד חשיבה ברמה גבוהה, מורכבת ויצירתיות מתקיימת בו באופן מיטבי באווירה של היעדר לחץ חברתי ושיפוטיות, כזו שהמשתתפים בה מרגישים בנוח לשתף במידע ואינם חוששים. (Costa 1991 ,מאיה בנישו)



הטרנד


למידה אינה מתרחשת רק בכיתה.


היא מתרחשת בכל מקום בבית הספר: במסדרונות, בחצר, במבואה. הגדרת המרחבים האלו כמרחבי למידה ״בלתי פורמליים״ הינו חידוש המקדם שיטות לימוד הוליסטיות השמות דגש על ״למידה״ בחלל בית הספר במקום על ״הוראה״. לפיכך מתאפשרת למידה בלתי פורמלית בכל שעות היממה תוך שימוש במרחבים גמישים.


מבואה בביה״ס מגשימים לחינוך מיוחד, חוות הנוער הציוני

מה הם הטרנדים הבולטים בעיצוב סביבות למידה ואיך הם מתקשרים לתיאוריות פדגוגיות חדשניות?

מרחב עבודה מודלרי במרכז ״הכלה״, ביה״ס דקלים, ירושלים

1. עיצוב מרחב למידה בבית ספר המבוסס על עקרונות למידה בין לאומיים, תוך דגש על למידה חברתית ושיתוף פעולה.

2. דגש על עיצוב סביבת למידה ששמה את התלמיד במרכז.

3. שימוש בעזרים ומתקנים שונים שמטרתם להעשיר את חווית הלמידה.




איך עושים את זה?


העקרונות המנחים לעיצוב סביבת למידה חדשנית הם הרבה מעבר לפונקציונליות בסיסית של המרחב. כדי להגיע לתוצר איכותי העונה על צרכים ועקרונות הלמידה שהוגדרו, חשוב שבתהליך העיצוב עצמו יהיו מעורבים משתמשיו- הצוות החינוכי והתלמידים, כאשר המטרה היא יצירת מקומות שהם אינם רק נעימים לעין מבחינה אסטטית אלא מעוגנים במחקר.


גישה זו מאתגרת את הפרדיגמות הישנות לתכנון בתי ספר ובמקום להתעסק באיכות האסטטית של מקום, תהליך התכנון מתחיל בהבנה שישנו קשר ישיר בין הסביבה החברתית והסביבה הפיזית. רק לאחר חקר של מהות האינטראקציה הזו – בין הפיזי לחברתי נוכל לגשת למלאכת התכנון.


כיתת אם, ביה״ס גבעול, חדרה

לדוג׳: אינטראקציה חברתית כגון דיון ועבודת צוות מעודדת למידה מסוג מסוים ומקדמת דרישות תכנוניות הכוללות חדר שניתן לסדרו בקבוצות למידה קטנות בזריזות למשל.



דוגמא נוספת היא למידה בה התלמיד הוא שותף בתהליך ההערכה של עבודתו ותוצריו. כאן דרושים חללים אחרים, שקטים ומבודדים יותר המתאימים להתכנסות והנחיה אישית.


חדר עבודה שקט, מבואת ה׳- ו׳, בין ההדרים, מושב חירות

כל ערך ועיקרון שנגדיר מתורגם להחלטות טקטיות בעיצוב מרחב למידה ובכך אנו מבטיחים שהעיצוב אותו אנו בונים והטכנולוגיה בה אנו משתמשים במרחב יש מטרה חינוכית ברורה: לתמוך בתהליך הלמידה ולעזור למחנכים ולתלמידים בעבודתם המשותפת.

Comments


לייעוץ ראשוני ופרטים נוספים התקשרו עכשיו למספר 0526-181848 או השאירו כאן הודעה ונחזור אליכם!

אנחנו על זה :)

  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram
  • LinkedIn

הרצל 16, ת״א

0526-181848

png color large-07.png

© 2025 by Ex.Design 

Content by Content Lab

bottom of page