top of page

קורונה, סביבת בית הספר ושינויים בלתי נמנעים

  • תמונת הסופר/ת: Ex. Design
    Ex. Design
  • 3 בנוב׳ 2020
  • זמן קריאה 3 דקות

עודכן: 23 בינו׳ 2022


באביב 2020 העולם שלנו השתנה ללא היכר כשנגיף הקורונה חדר לחיינו ושינה את הקשר שלנו אחד לשניה ולסביבה הבנויה בה אנו חיים.

מערכת החינוך עומדת היום תחת אתגר עצום שלא היה כמותו: כיצד ניתן לתפקד בצורה המיטבית לאור המצב החדש תוך הבטחת בריאותם של הילדים והקהילה, והסתגלות לצורות למידה חדשות במרחב הפדגוגי והפיזי בהתאמה.


חווית הלמידה מרחוק היא זמנית. למרות תחזיות זעם, בתי הספר המספקים לתלמידים מרחב פיזי למפגש ולמידה אינם עומדים להעלם מהנוף, אך הם עומדים להשתנות וכבר משתנים בהתאם למציאות חדשה.


מציאות פיזית חדשה


סביבת בית הספר היא הרבה יותר מחלל פיזי אליו מגיעים הילדים בבוקר ועוזבים בצהריים.

תפקידה הוא לספק לילדים מקום בו ימצאו תמיכה נפשית, ירגישו בטוחים, ויוכלו לחלום ולהתפתח ללא חשש.

דווקא היום במצב בו הסביבה החוץ ביתית הפכה מכורח הנסיבות למאיימת, יש להקדיש תשומת לב מיוחדת לסביבת בית הספר והפיכתה למקום בו הילדים מרגישים בטוחים להיות.

למעשה, החוויה האינדיבידואלית בבתי הספר ובכיתות הלימוד בתקופה הזו אינה חייבת לשקף מציאות קשה כלל, ואפשר ורצוי להדגיש את היתרונות במצב הסביבתי החדש שנוצר.


יתרונות בלתי צפויים כתוצאה מלמידה בזמן קורונה

בני נוער לומדים מחוץ לכיתה במרחב בלתי פורמלי

1. למידה איכותית תלויה בסביבה נעימה, לא חובה בתוך בכיתה.


אין ספק שאנו משכילים להבין שלמידה יכולה להתרחש בכל מקום בבית הספר ולא רק בכיתות הלימוד. למידה יכולה להתרחש בחצר, במסדרונות, בין הכיתות או בכל מקום למעשה.

למה זה יתרון? ובכן, התלמידים שלנו מבינים שהם אינם זקוקים למקום המוגדר ״כיתה״ כדי ללמוד ולהתרכז. כל מקום בו נעים לשהות ויש בו עזרים תומכי למידה (כמו שולחן, כיסא, מחצלת, תאורה טובה, אינטרנט..) יכול להיות מקום בו תתרחש למידה משמעותית.

בעולם בו אנו נעים וזזים כל כך הרבה, אין ספק שזהו יתרון משמועתי ויכולת שכדאי לרכוש בגיל צעיר.


ביה״ס שבילים / מרחב מעוצב המאפשר מספר צורות למידה לפי צורך

2. מבנה כיתה אחר – זה הזמן.


מודל הכיתה המסורתי בו מורה מרצה מול כיתת תלמידים היושבים בצורה פרונטלית הולך ונעלם.

המציאות החדשה שנוצרה

בחסות הקורונה גרמה להאצת השינוי שכבר מתרחש ברוב בתי הספר בישראל, בו השכילו להבין שיש לייצר חללי למידה דינמיים המאפשרים למידה בצורות שונות ומתחלפות.

הקורונה נתנה לנו הזדמנות חד פעמית לחשוב לעומק על מבנה הכיתה בצורה אחרת:

במקום להגדיר חלל לפי פונקציה ספצפית, נוכל להגדיר אותו לפי השירות שעליו לספק. התפיסה היא שמקצועות רבים אינם דורשים חדר קבוע, אלא יכולים להתקיים באופן זמני בכל מיני חללים.


מרחב למידה רב תכליתי וחוץ כיתתי / ביה״ס בין ההדרים

משרד האדריכלות המפורסם OMA ברשות רם קולהאס, קרא לזה בשם:

״Temporary Downloaded”. לשיטתם, כיתה יכולה להיות מוגדרת כמקבץ של ״שירותים״ המופעלים ע״י המשתמש (מורה או תלמיד) ולאוו דווקא כחלל. קבוצת האדריכלים המהפכנית הציעה מבנה כיתתי שמשתנה כל הזמן לפי צורך, ומאפשר לבית הספר להגיב לטרנדים, אסטרטגיות למידה והזדמנויות משתנות ולתפקד כרשת של משתמשים הקשורה לרשת רחבה יותר של שיתופי פעולה. הגמישות הזאת תאפשר לבית הספר להסתגל לשינויים פנימיים וחיצוניים בצורה מהירה ויעילה.


3. למידה בקבוצה קטנה – רואים את התלמידים


מערכת השעות החדשה הפועלת על פי הנחיית משרד הבריאות ללמידה בקפסולות מצומצמות של תלמידים מציבה אתגרים תפעוליים רבים, הן מצד ההורים והן מצד הצוות החינוכי.

עם זאת, למידה בקפסולה קטנה של עד 15 תלמידים יכולה לאפשר למורה להקדיש יחס אישי לכל תלמיד. לקפסולות הללו יש פוטנציאל לייצר זמן למידה איכותי הרבה יותר מאשר בכיתה של 30 תלמידים.

4. טכנולוגיה – כי העתיד הגיע כבר מזמן


מרכזים מתוקשבים
מרכז מתוקשב במרחב א-פורמלי / ביה״ס בין ההדרים

מפתיע לגלות שבהרבה בתי הספר בישראל אין רשת WIFI פעילה כי אם אינטרנט חוטי ומסורבל. כמו כן עד היום, מערכות למידה מקוונות ומתוקשבות התווספו למערכת הלימוד כבונוס ולא כהכרח.


הצורך בלימוד דרך טכנולוגיה הפך בין לילה לחלק בלתי נפרד מהמציאות וטוב שכך.


אם תפקידו של בית הספר להכין את התלמידים לעסוק במקצועות העתיד, אז העתיד כבר כאן. הטמעת יכולות מחקר ולמידה דרך עזרים טכנולוגים היא כלי בסיסי ביותר שכל תלמיד יצטרך לרכוש במהלך חייו כדי להשתלב בעולם הגלובלי. אז למה לא להתחיל כבר מעכשיו ולתת לתלמידנו יתרון, או - Head Start.


לסיכום - קושי אינו רק קושי, הוא גם הזדמנות


שינויים פדגוגים בשיטות הלימוד ובמבנה הכיתות בבתי הספר אשר החלו בשנים האחרונות נאלצו לצבור תאוצה בעקבות הקורונה.

כאן ההזדמנות לעשות שינוי אמתי, לשחרר את הפרדיגמות הישנות ולנסות משהו חדש.


בואו להתייעץ איתנו איך עושים את זה ויחד ננצל את ההזדמנות לחידוש והתאמת מבנה הכיתה הישן לעתיד משתנה ולא ידוע.


 
 
 

Comments


לייעוץ ראשוני ופרטים נוספים התקשרו עכשיו למספר 0526-181848 או השאירו כאן הודעה ונחזור אליכם!

אנחנו על זה :)

  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram
  • LinkedIn

הרצל 16, ת״א

0526-181848

png color large-07.png

© 2025 by Ex.Design 

Content by Content Lab

bottom of page